12 timmar senare...
12 timmar senare…
… är vi hemma efter en fullspäckad dag! Klockan åtta var vi på plats för vår första auskultation som ägde rum på en prepschool i Chelsea på Manhattan. Vi var alla förväntansfulla innan besöket och det blev väldigt trevligt och givande. Skolan har både elever med normal utveckling och elever med speciella behov, fem klasser med elever som har autism och två klasser för barn med hörselproblem. Det positiva med att ha barnen i samma skola är att de då får möjligheten att interagera med varandra och barnen med typisk utveckling får en ökad förståelse och kunskap kring olika handikapp. Majoriteten av barnen med hörselproblem har även andra handikapp och inlärningssvårigheter vilket gör att de behöver extra mycket stöd. Många av barnen i dessa klasser har cochleaimplantat och för att de ska få möjlighet att höra allt läraren säger använder de Fm-funktion i sina implantat i undervisningen. Läraren har en sändare och varje elev har en mikrofon där lärarens röst spelas upp. Tack vare dessa missar inte eleverna viktig information från läraren på grund av bakgrundsljudljud i klassrummet, vilket annars ofta är ett stort problem för de här eleverna.

På skolan jobbar de med ett ”Auditory oral program” som går ut på att eleverna tränar sin förmåga att lyssna och tala. De använder inte alls tecken utan fokus ligger på eleverna ska tala och öva upp sin förmåga att lyssna. Eftersom att logopeden jobbar i skolan har de möjlighet att ha ett nära samarbete med lärarna, vilket är en stor skillnad från hur det vanligtvis ser ut i Sverige där de flesta logopeder finns på sjukhusen. Precis som i Sverige har USA nationella mål för eleverna ska kunna i olika ämnen och årskurser och tack vare det närsamarbetet mellan lärare och logoped så kan logopeden fokusera sin terapi så att eleven får träna på just de sakerna han/hon är svag i för att öka chanserna att uppnå målen. Även i hörselklasserna jobbar de efter dessa mål, även om de flesta barn ligger under den förväntande nivån.
Vi fick besöka de två hörselklasserna, en för barn från förskola till åk 2 och den andra för barn från åk 3 till 5. Vi blev mottagna av Miss Nicky, logopeden som hade hand om den äldre klassen. Hon visade oss runt i klassrummet och hennes rum där hon jobbar med eleverna och berättade att vi skulle få vara med när hon träffade två av eleverna från klassen och att vi även skulle få vara med och interagera i behandlingen. Eleverna jobbar både enskilt och i grupp med logopeden och idag var det en gruppsession med två av pojkar och så vi då. Innan själva träningen började gjorde de en ”sound check” för att kontrollera att Fm-funktionen fungerade. Miss Nicky täckte för munnen och sa olika ljud som pojkarna i tur och ordning fick repetera och ställde frågor de fick svara på. De pratade även om vad de tränat på tidigare och pojkarna fick berätta och korrigera då de svarade fel. Själva träningen gick ut på att de spelade upp ett restaurangbesök där den ena var gäst och den andre kypare, vi fick spela gäster. Båda pojkarna var jättegulliga och tog in oss direkt och vi tyckte att det var jättekul att få vara med i behandlingen.

Klassrummet bredvid logopedens rum
Efter första sessionen gick vi en trappa ner och träffade Miss Cathrine, logopeden som hade hand om de yngre barnen. Där fick vi vara med när hon träffade en flicka med cochleaimplantat. De jobbar väldigt strukturerat med tydliga mål. I början av sessionen gick de igenom vad de skulle göra och flickan fick klistra upp ordningen på ett papper och checka av eftersom. Även här började de med en ”sound check” och gick sen vidare med att gå igenom förra veckans läxa som var en skrivuppgift. Sedan var det talträning och de övade på denna veckas ljud som var /z/ och sen var det lyssningsträning då logopeden gav flerledade instruktioner till flickan. Avslutningsvis fick flickan ge oss instruktioner och även om hon var blyg i början så verkade hon tycka att det var ganska kul.
Som jag sa innan är det stor skillnad i hur logopeder jobbar i Sverige och USA och det som blev extra tydligt för oss nu var just det här med logopeder i skolan. I USA är det en självklarhet att det finns en eller flera logopeder i varje skola medan man i Sverige får vara glad om det över huvud taget finns tillgång till en. När vi berättade om detta trodde de amerikanska logopederna knappt att det var sant, för dem är det en självklarhet att finnas i skolorna och jobba med eleverna i deras naturliga miljö. Efter det här besöket har vi fått se de klara fördelarna med att logopeden faktiskt finns på plats i skolan och kan anpassa behandlingen så att den hjälper eleven att uppnå skolmålen. Vi ser det som vår och våra framtida kollegors uppgift att verka för att det kommer se ut såhär även i Sverige i framtiden!
En annan skillnad vi lagt märke till är logopedernas otroligt positiva attityd och uppmuntran mot barnen. Det är mycket ”good jooob” och ”hight five”. Vi kom fram till att det nog handlar mer om amerikaners sätt att vara än skillnader i det logopediska arbetet men lite extra uppmuntran kan ju alltid vara bra!
Sammanfattningsvis ett väldigt givande besök och många nya intryck att smälta!

Emely i skolbusspegel
Efter skoldagens slut begav vi oss till ett bageri för att få lite energi samt planera resten av dagen. Eftersom klockan bara var drygt tio hade vi mycket tid på oss att fylla dagen med roligheter. Första stoppet blev Grand Central Station som var en otroligt fin byggnad. De firar dessutom 100 år i år och hade en liten utställning där man fick se stationen genom årtiondena. Nästa stopp blev New York Public Library som även det var en superfin byggnad fylld med mängder av böcker och människor som satt lutade över böcker och datorer vid stora fina träbord. Efter det köpte vi varsin pizza slice och satte oss i solen utanför biblioteket och avnjöt den första utelunchen för i år. Så härligt!

Grand Central Station

New York Public Library

Mys och pizza i solen utanför NY Public Library

Efter lite meck med tunnelbanan lyckades vi till sist ta oss till American Museum of Natural History. Helt fantastiskt museum och helt otroligt stort. Vi kollade på 3D-film om rymden, tittade på dinosaurier, apor, fiskar, stenar, träd, lejon, indianer, regnskog, ekorrar och massa massa annat. Efter fyra timmar var det dags att åka hem, äta middag och däcka i soffan. Intensiv men rolig dag!


Bland dinosaurier



Enormt välgjorda miljöer och djur som vi alla blev imponerade av!
Emma